دوره 4
چهل و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر روز چهارشنبه مورخه 01/05/93 رأس ساعت 00/18 با حضور اعضای محتــرم شــــورای اســــلامی شهـــر و آقایان مهندس عطایی و عباسی و مهندس لاله و میهمان شورا آقای مهندس صدیف بدری شهردار محترم اردبیل و خبرنگاران خبرگزاریها و مطبوعات ، بعد از تلاوت آياتی چند از کلام الله مجيد به رياست حاج محمد رضا سرداری رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل آغاز شد. در ابتداي جلسه حجت الاسلام والمسلمين حاج محمدرضا سرداري طي سخناني از اعضاي محترم شورای اسلامی شهر و شهردار محترم و خبرنگاران عزیز که تصمیمات نمایندگان مردم در پارلمان محلی در ارتباط با خدمات شهری را به موقع به اطلاع شهروندان عزیز می رسانند تقدیر و تشکر کردند. ایشان با گرامیداشت روز جهانی قدس به عنوان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تصریح کردند: مردم ایران فردا در یک خروش تاریخی فریاد بیزاری از ظالمان و حمایت از مظلومان را سر خواهند داد و یکبار دیگر لرزه بر اندام صهیونیسم جهانی میاندازند. حاج آقا سرداری بیانیه شورای اسلامی شهر را از طرف شورای اسلامی شهر در خصوص روز قدس ابراز داشتند: بیانیه رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اردبیل بمناسبت روز قدس روزجهانی قدس و روز فریاد رهایی فلسطین ازچنگال صهیونیست های غارتگر ، فراتر از مرزهای جغرافیایی آرمانی اسلامی و جهانی است و قدس محور هويت و اتحاد همان امتي است كه کتاب آسمانی آنها ، مستضعفان زمين را وارثان واقعي ميداند و زورمداري و بيعدالتي را درعمري كوتاه زوال پذیر دانسته و ايمان دارد كه نصرت و پيروزي از آن صالحان و هدايت يافتگان خواهد بود. امسال در حالی شاهد برگزاری مراسم روز جهانی قدس خواهیم بود که از یکسو شاهد تداوم و گسترش تجاوزات و اقدامات ددمنشانه رژیم اشغالگر صهیونیستی و به خصوص قتل و عام مردم مظلوم و بی دفاع نوار غزه و همچنین جنایت های گروه وحشی و تروریستی داعش در کشورهای عراق و سوریه در سایه سکوت و حتی حمایت های کشورهای حامی آن رژیم در رأس آن آمریکای جهانخوار هستیم . رئیس و اعضاي شوراي اسلامي شهر اردبیل ضمن بيعت مجدد با آرمانهاي بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي حضرت امام خميني ( ره) که فرمودند : « قدس متعلق به مسلمین است » و منويات مقام معظم رهبري حضرت آيتالله خامنهاي و با اعتقاد كامل به حقانيت ملت مظلوم فلسطين و با تاكيد بر غاصب بودن رژيم اشغالگر صهيونيستي ، حمايت قاطع خود را از مردم مظلوم و زجركشيده فلسطين و مبارزه مسلمانان جهان بخصوص در سرزمین های اشغالی برای آزادی فلسطین عزیز اعلام داشته و با تاكيد بر اين نكته كه رژيم غاصب صهیونیستی با اتحاد و همبستگي امت اسلامي محكوم به شكست و نابودي است ، اعلام ميدارند در روز جمعه همگام با مردم خداجوي و روزه دار ايران اسلامي در راهپيمايي باشكوه روز قدس شركت نموده و با مشتهاي گره كرده شعار « مرگ بـر آمريكا و مرگ بـر اسرائيل » را سر ميدهند و همچنین از مردم شهید پرور و قدر شناس شهر دالارشاد اردبیل دعوت می کنند که با حضور قدرتمند خود در راهپیمائی روز جهانی قدس لرزه بر اندام پوشالی آمریکا و خلف نامشروعش رژیم غاصب صهیونیستی بیاندازند و مایه دلگرمی و قوت قلب مبارزان فلسطینی و لبنانی باشند تا ان شاءا... بزودی شاهد فروپاشی نظام سلطه و طلوع صبح آزادی در قبله نخست مسلمین باشیم. رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل افزودند: اعضای شورای شهر اردبیل و کارکنان شهرداری اردبیل نیز در کنار سایر آحاد مردم در این راهپیمایی حضور پیدا کرده و با زبان روزه جنایات صهیونیستها را در نوار غزه و نسلکشی در عالم اسلام را محکوم کرده و یکبار دیگر بر اتحاد و انسجام امت اسلامی تاکید میکنند . در ادامه آقای سلامت صفری طبق دستور جلسه نطق پیش از دستور خود اظهار داشتند : با سلام و عرض ادب و آرزوی قبولی روزه عزیزان و تشکر از حضور گرم اعضای محترم شورا و شهردار محترم و اصحاب قلم و خبرنگاران عزیز-همدردی با مردم مظلوم عزه و فلسطین و دعوت به راهپیمائی روز جهانی قدس کلیات مطالبم زیر فصل سوم و ماده 71 بندهای 2و3و4 و ماده 19 آئین نامه داخلی خواهد بود. امیدوارم تمامی عزیزان طرح چنین مطالبی را فرصت مناسب در اصلاح امور تلقی کنند. 1-شهر به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده است ، اما ساماندهی آن ضرورت دارد: -یکی از عملکرد خوب دوره چهارم اینست که در حین تصویب برنامه های سال 93 شهر به یک کارگاه بزرگ عمرانی و سازندگی تصور وپیش بینی گردیده بود و عملکرد خوب شهرداری هم اینست که با عملیاتی کردن این برنامه ها ، نمایشگاه بزرگی را در اذهان عموم به تصویر کشیده است .اما می خواهیم این کارگاه بزرگ با یکسری نظم و انظباط کاری ، نظارت ، برخوردها و قاطعیت ، اخلاق مدیریتی ، قانون و ضوابط ، مدیریت زمان و با جلب رضایت مردم ، بصورت فنی و تخصصی و با اثربخشی بیشتر اجتماعی سامان یافته و مدیریت شود. اما نباید بگوئیم شهری که به کارگاه تبدیل شده از نظر حوزه سرزمینی وسیع و بزرگ است تحمل بعضی از تبعات منفی مدیریتی باید عادی باشد . -در ماه رمضان و ماه امیرالمومنین حضرت امام علی (ع)قرار داریم ؛ یادآور می شوم شهرها و مناطقی که در حکومت امام علی (ع) توسط هزار نفر از استانداران و فرمانداران امام اداره می شد ، امروزه حدود پنجاه کشور اسلامی است. از لیبی و آفریقا تا شوروی و افغانستان ، از یمن تا روم- -جالب اینکه همه جا مدیران با نظارت مستقیم امام حکومت می کردندو در کوچکترین خطا با عکس العمل امام مواجه می شدند ، هرچند آن زمان امکانات و ابزار و فن آوری اطلاعات در حد امروز هم نبود. -با توجه به روح نامه 53 نهج البلاغه که شیوه های کاربردی انواع مدیریت ها را برای ما مطرح کرده و راه رسیدن به کمال را به ما نشان داده است ، ما میتوانیم تمام صحنه های بزرگ را بخوبی مدیریت کنیم و نمره قبولی که همان جلب رضایت آحاد مردم است کسب نماییم. -جناب آقای شهردار برای جلب رضایت شهروندان عزیز این کارگاه بزرگ را ساماندهی کنید و برای ساماندهی نیز به چند فاکتور بعنوان نمونه اشاره می کنم. الف- توجه به ارتقاء توان مدیریتی در بدنه و مجموعه شهرداری : -مدیران ستادی و فنی و میدانی که بعلت ضعف مدیریتی خساراتی بر بیت المال وارد می کنند با ایجاد نارضایتی اذهان عمومی مواجه می شویم باید این مواد در کارنامه عمل آنها ثبت شود. -کارنامه ارزشیابی عملکرد به معنای واقعی و با نظر گروه کاری تخصصی به آنها صادر شود.-با وجود مرکز علمی کاربردی شهرداری از محل اعتبارات تبصره 9 و 10 و 11 برنامه 93 دوره های مختلف با محوریت نیاز سنجی وسطح بندی اجرا شود. -در زمان انعقاد قرارداد بین پیمانکاران به نکات ریزی که موجب اذیت و آزار روحی شهروندان عزیز می شود ، توجه شود. -در اینصورت هم از حجم اشتباهات در امور اداری و پروژه های میدانی و عمرانی و امر محاسبات و اجرا کاسته خواهد شد و هم از نارضایتی مردم و شهروندان عزیز کاسته خواهد شد. ب- توجه به اصل رواج ارزشها یا به عبارتی اعمال تشویق و تنبیه در حوزه مدیریتی: -امروزه صدای تشویقات و تنبیهات تکان دهنده و اثر بخشی به گوشها نمی رسد و در درون تشکیلات شهرداری موج نمی زند - معمولاً عزل و نصب ها بعد از یک مکاتبه تشویقی و تنبیهی صورت نمی گیرد. - زمانیکه امیرالمومنین حضرت امام علی (ع) فرماندار مدائن (سعدابن مسعود ) را تشویق می کند یا طی نامه ای منذربن جارود را از فرمانداری عزل می کند اثر آن سرو صدا بپا می کند. -بنده انتظار دارم با افراد کم کار و کم توجه به حیطه مسئولیت خود و کم توجه به تکریم ارباب رجوع برخورد به موقع و قاطع شود. - و انتظار دارم افراد پرکار و متعهد نیز مورد تشویق جدی قرار گیرند که تبصره 16 و 18 نیز در این بستر منابع خوبی را برای اعمال مدیریت خواد بود. ج-توجه به مدیریت زمان یا به عبارتی تهیه تقویم زمانبندی به اجرای برنامه های تصویبی خصوصاً به پروژه های عمرانی حضار محترم استحضار دارند که وضعیت جوی و هوای اردبیل زمان کارهای عمرانی و میدانی را محدود می کند- ما باید زمان را خوب مدیریت کنیم و کارها را به ستاد و میدان و یا به فضای باز و بسته تعریف کنیم یعنی کاری که به گرمی نور خورشید می شود انجام داد با گرمی شعله گاز و شوفاژ انجام ندهیم و این هنر مدیریتی را در روح برنامه های سال و ماموریتهای سازمانی پیاده کنیم. 1-احساس می کنم از برنامه های 93 چند پروژه زیر بنایی و یا مهم هنوز عملیاتی نشده است: 1/1 بهسازی رودخانه بالیخلو حد فاصل سیدآباد تا زرناس 2/1 بهسازی و تکمیل خیابان 24 متری ساحلی (پشت دانشگاه شاهد ) 3/1 احداث باند کندرو مابین آزادگان تا ایثار 4/1 تکمیل زیرگذر شهرک نادری 5/1 اجرای روکش آسفالت چند خیابان در محدوده داخل شهر 6/1 تعمیر و مرمت پاساژ امام حسین (ع) - جناب آقای شهردار این پاساژ پله برقی ندارد-سرویس بهداشتی ندارد- گرمایشی ندارد-متولی مناسبی ندارد - این بازار به حالت متروکه درآمده و متاسفانه به محل ناهنجاری تبدیل شده است این وضعیت در مرکز شهر در شان شهر حسینی نیست. ما در برنامه اعتبار گذاشته ایم انتظار دارم سریعاً به مجموعه سرو سامان داده شود.. 7/1 میزان پیشرفت طرح تملک اراضی و املاک مورد نیاز اجرای توسعه عمران شهری که 20 میلیارد تومان اعتبار گذاشته ایم. 8/1 احداث خیابان صدرالدین 9/1 خیابان آتش نشانی وحدت 10/1 پل قدس 11/1 پارک زرناس فاز 2 2- فکر می کنم تعداد پروژه های شروع شده و نیاز به شتاب و اتمام مراحل دارد. ½ اجرای بهسازی کانال گلمغان که تعطیل شده و پیمانکار نصفه و نیمه رها کرده 2/2 بهسازی رودخانه بالخلو چند ماه است پی کنی شده و مصالح در روبروی اداره فاضلاب و سازمان فضای سبز ایجاد سد معبر کرده است. 3/2 لکه گیری بغل جوب های تعویض شده که مشکلات عدیده برای مردم بوجود آورده استو ما میتوانیم همان سیاستی که در رفوژ میانی ورودی جاده تبریز تا میدان بسیج انجام دادیم در تمام نقاط شهر آن را ادامه دهیم. 3-اما تعدادی از پروژه ها نیز به موقع شروع شده و به موقع هم تمام شده و یا در حال اتمام هستند و قابل تشکر و تقدیر است. 1/3احداث بوستانهاو توسعه فضای سبز در مناطق مختلف شهر بیش از 25 هکتار از جمله فاز 2 باغ جیرال -فیضیه-اروج آباد-کلخوران - 2/3 اجرای کانال های هدایت آبهای انهار کشاورزی داخل شهر بطوریکه در سال 93 بیش از 90% مشکل حل خواهد شد مثل کانال اروج آباد - گلمغان - شهریار - کلخوران - مهر آباد . 3/3 اجرای معابر جدید از جمله 45متری راه مسکن مهر پیله سحران - راه آرامستان میراشرف -ادامه بزرگراه ولایت و خیابان جلوی بیمارستان امام در عطایی-یا تعریض به سمت تبریز - تعرض خیابان به سمت خلخال .... 4/3 آسفالت ریزی در چهار ماه اخیر بیش از یکصدو ده هزار تن 5/3 رعایت مسایل فنی در اجراء پروژه های عمرانی شهر نسبت به سال های قبل 6/3 پذیرش دانشجو در مرکز علمی کاربردی شهرداری و راه اندازی آن در هفت رشته کاردانی و کارشناسی 7/3 بهسازی خیابان تازه میدان به طرف پیرعبدالملک و روکش آسفالت آن 8/3 آسفالت ریزی از روبروی پمپ بنزین هاشم آباد تا میدان بعثت باند برگشت 9/3 اجرای ادامه خیابان توانیر (جدول ، رفوژ وسط ، زیرسازی و آسفالت ) 10/3 اصلاحیه پیاده روهای شهر مثل سی متری 11/3 اجرای کمربندی دوم مابین میدان آزادگان تا میدان مقدس اردبیلی 12/3برگزاری خوب کمیسیون و کمیته زیباسازی که به پشتیبانی خوب و همه جانبه شهردار و با حضور معاونین و شهرداران مناطق و زیر مجموعه آنها و سازمانها نهمین جلسه را گذاشته و 17 مورد مصوبه داریم و تعدادی عملیاتی شده 13/3وضعیت کارگران شب کار خوب شده و از سطح نارضایتی سایر کارگران هم کاسته شده است 14/3 ملاقات عمومی شهردار یک کار خوبی است 15/3 شروع عملیات پل روگذر خیابان دارو پخش 16/3 احداث پارک فیضیه و سینا. 4- به چند نکته از انتظارات و درخواست شهروندان عزیز از مسئولین محترم شهر نیر اشاره می کنم: 1- مسئولین مربوط به نگاه خاموش و مظلومانه جوانان جویای کار توجه کنند .2 برای کاستن از خطرات ،شهرداری و اداره برق تعدای تیر برق که وسط کوچه ها مانده اند با همدیگر همکاری و رفع نمایند. 3 مسئولین محترم مربوطه عملیات احداث ورزشگاه طبقاتی جنب امامزاده سیدصدرالدین را که چند سال است نیمه کاره مانده است فعال نماید 4 مسئولین مربوطه ادامه عملیات شبکه گذاری فاضلاب در محلات و شهرکها را فعال نماید. 5 مسئولین محترم وضعیت شبکه آبرسانی فرسوده محلات را ترمیم و بازسازی نمایند .6 بار سنگینی در زمان اخذ پروانه ساختمانی از بابت قانون موجود بیمه که مصوب مجلس شورای اسلامی است به مردم شریف تحمیل می شود درخواست و انتظار بازنگری در قانون فوق را داریم. 3- درخواست هایی که از شهردار محترم دارم 1- برنامه های بازدید میدانی اعضاء محترم شورا و مسئولین محترم مربوطه از شهرداری از پروژه های عمرانی به تفکیک مناطق را بستر سازی نمایند. 2 - در هرگونه گزارش دهی به عدد و ارقام و به در صد پیشرفت اشاره شود. 3 - مسئولین مربوطه در نگهداری پارک کوچک شهریار تلاش کنند و وظیفه خود را انجام دهند هم اکنون چندین ماه است که لامپ تنها چراغ وسط پارک خاموش است - صندلی های دستگاه های بازی کودکان شکسته است - بچه ها آرزوی نصب دستگاه تاب را دارند که اقدام نشده - آب برف و باران در گوشه جنوب شرقی پارک جمع شده و به خانه ای که تحت پوشش کمیته امداد است نفوذ می کند -دیوار موجود مدتهاست رنگ کاری شده ولی نقاشی نشده است. 4-مطالعه همه جانبه و چند منظوره میدان بزرگ وحدت در برنامه کاری 93 و 94 قرار گیرد و فقط به نصب المان اکتفا نشود 5 اسامی بعضی شهرک ها در بلوک بندی های مناطق نیامده در ضمن برنامه عمرانی و سهم هر محله و شهرک در بلوک بندی ها مشخص شود.6 تعدای از محلات بخاطر قرار گرفتن در طرح از نعمت آب و برق و گاز و اخذ پروانه ساختمانی محروم شده اند عنایت فرمائید از هم اکنون این محلات که ساخت و سازها نیز با درصد بالا در انها صورت گرفته برای حل مشکل در طرح تفصیلی مورد توجه و پیشنهاد به کمیسیون های مربوطه مورد توجه قرار گیرد. 7 مطالعه و اجرای کلان جداول سنگی مقاوم بجای سیمانی و بتونی مورد توجه قرار گیرد . 8 به جد درخواست دارم در هر معابری که کار عمرانی شروع می شود اولاً مصالح مازاد را در مرحله شروع کار از محل بردارند و معبر برای مردم در همان کوچه از اول تا مراحل اتمامی پروژه باز باشد ما با کارهای کوچه اثر کارهای بزرگ را کم رنگ نکنیم . 9 بنده اعتقاد دارم مجموعه شورابیل باید صورت مستقل مدیریت شود و اختلافات و تنشهای موجود رفع گردد و یک جراحی علمی و مدیریتی با برشهای لازم در استقلال عملی و میدانی و منطقه گردشگری و توریستی شورابیل صورت گیرد . 10 نتیجه تضمبن عمر مفید آسفالت و جدا.ل خریداری شده به اعضای شورا اعلام شود. 11 خرید و تجهیز امکانات به روزسازمان آتش نشانی - خرید اتوبوس یا تصویب ناوگان ایاب و ذهاب شهری برنامه قرار گیرد.. 12 مسئولین مربوطه حمایت و پشتیبانی لازم و قانونی از احداث کارخانه زباله و نخاله را در دستور کار جدی قرار دهند . 13 سازمان میوه و تره بار گسترش بازارچه های محلات را در دستور کار خود قرار دهد. 4- اما سخن آخر اینکه بنده معتقدم مطابق برنامه های تصویبی شورای محترم شهر و عملکرد خوب شهردار و فعال مجموعه شهرداری و مناطق ، شهر اردبیل به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و ساماندهی و اتمام کلیه پروژه های 92 و 93 به جهت جلب رضایت شهروندان عزیز صددرصد ضرورت دارد.. در ادامه آقای دکتر محمد فیضی طبق دستور جلسه در نطق پیش از دستور خود اظهار داشتند:شهرداریها چگونه می توانند قابل اعتماد شوند توجه به مسئولیت اجتماعی شهرداری پاسخ به این سوال است یعنی برآورده کردن انتظارات و توقعات اقتصادی ، قانونی ، اخلاقی و شهروندی جامعه در مسئولیت شهرداری می باشد. • در بخش اقتصادی می توان گفت چارچوب و اساس هرنوع کسب و کار (حتی شهرداری ) سودمند است زیرا سازمانها باید بتوانند از عهده مسئولیت های اقتصادی مربوط به کارکنان و ذینفعان (پیمانکاران و مشارکت کنندگان در سرمایه گذاری ) خود برآیند . ولی تعهدات و الزامات یک سازمان به ویژه شهرداری فقط افزایش درآمد و سود نمی باشد. • بخش قانونی مسئولیت اجتماعی شهرداری مطرح می سازد که قوانین معرف مقررات وضع شده جامعه از امورات درست و نادرست یا صحیح و اشتباه می باشد و بنابراین باید از آن قوانین تبعیت نمود. • بخش اخلاقی مسئولیت اجتماعی شهرداری مطرح می نماید که سازمانها متعهد و ملتزم به انجام کارهایی هستند که مناسب و عادلانه می باشد و باید از آسیب رسانی و خسارت زدن اجتناب نمایند. انجام و تکمیل نمودن این قسمت از مسئولیت اجتماعی با حسن نیت سازمانها در ارتباط است. • بخش شهروندی مسئولیت اجتماعی هر سازمانی مطرح می سازد که سازمانها باید در تهیه منابعی سهیم باشند که کیفیت زندگی را در محل و شهر فعالیت این سازمانها بهبود دهد ( مثلاً حفظ سرسختانه زمین با کاربریهای عمومی (نگهبان ثروت جامعه)) گاهی این بخش شامل تلاشهای بشر دوستانه نیز می گردد که در آن هدایای نقدی و گروه های نیکوکار و موسسات خیریه داده می شود. امام علی (ع) در مورد پنهان نشدن از مردم به مالک اشتر می فرماید: (( هیچ گاه زیاد از مردم پنهان مشو که پنهان بودن رهبران ، نمونه ای از تنگ خوبی و کم اطلاعاتی در امور جامعه می باشد نهان شدن از رعیت زمام داران را از داشتن آنچه بر آنان پوشیده است باز میدارد )) (نهج البلاغه ، نامه 53). یکی از موارد که با مسئولیت اجتماعی می تواند در ارتباط باشد حکمرانی خوب شهری است. محیط شهری پیچیده ، پویا و متنوع ، مستلزم ظرفیت بالای مدیریت است که حکمرانی خوب شهری قابلیت فراهم کردن آن را دارد . ابعادی روی هم رفته حکمرانی خوب شهری را می سازد 5 بعد است: *کارایی شهرداری با سه شاخص انتشار عملکرد رضایت ارباب رجوع و وجود بیانیه چشم انداز * برابری در شهرداری با چهار شاخص داشتن منشور شهروندی به کارگیری مشاوران زن و سیاست قیمت گذاری خاص برای برای فقرا و ممنوعیت تجارت غیر رسمی * مشارکت در شهرداری با سه شاخص شورای منتخب ، شهردار منتخب و مردم سالاری مشارکتی * شفافیت در شهرداری با چهار شاخص انتشارات رسمی قراردادها و مناقصه ها پاسخگوی انسجام و تسهیل در شکایت شهروندان. * امنیت در شهرداری با سه شاخص سیاست های امنیتی و کارکنان خدمات پلیسی و حل منازعه شهروندان. جامعه آماری تحقیق را کلیه دریافت کنندگان خدمات از شهرداری تشکیل می دهد که به صورت نامحدود می باشد . در این پژوهش چون فهرست کامل افراد جامعه (ارباب رجوع) مورد مطالعه در دسترس نیست و حجم جامعه زیاد ( نامحدود است) با توجه فرمول تعیین حجم نمونه 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. قلمرو مکانی تحقیق حاضر شهرداری کل و چهار منطقه شهرداری در اردبیل می باشد. از 384 پرسشنامه توزیع گردیده 352 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری شد .نتایج به شرح زیر است. ردیف فرضیه های تحقیق میانگین سطح اطمینان نتیجه 1 مولفه کارایی حکمرانی خوب شهری در شهرداری اردبیل در وضعیت مطلوبی قرار دارد. 3.11 99% تأیید 2 مولفه برابری حکمرانی خوب شهری در شهرداری اردبیل در وضعیت مطلوبی قرار دارد. 3.19 99% تأیید 3 مولفه مشارکت حکمرانی خوب شهری در شهرداری اردبیل در وضعیت مطلوبی قرار دارد. 3.35 99% تأیید 4 مولفه شفافیت حکمرانی خوب شهری در شهرداری اردبیل در وضعیت مطلوبی قرار دارد. 3.02 95% رد 5 مولفه امنیت حکمرانی خوب شهری در شهرداری اردبیل در وضعیت مطلوبی قرار دارد. 3.31 99% تأیید ردیف فرضیه های تحقیق ضریب همبستگی سطح اطمینان نتیجه بین مولفه کارایی حکمرانی خوب و مسئولیت اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. 0.527 99% تأیید بین مولفه برابری حکمرانی خوب و مسئولیت اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. 0.450 99% تأیید بین مولفه مشارکت حکمرانی خوب و مسئولیت اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. 0.451 99% تأیید بین مولفه شفافیت حکمرانی خوب و مسئولیت اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. 0.410 99% تأیید بین مولفه امنیت حکمرانی خوب و مسئولیت اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. 0.097 95% تأیید بین مولفه های حکمرانی خوب شهری رابطه معنی داری وجود دارد. تأیید 6 مولفه های حکمرانی خوب در تاثیر بر مسئولیت اجتماعی از اهمیت / وزن یکسانی برخوردار نیست. کارایی (بیشترین اهمیت نسبی) امنیت (کمترین اهمیت نسبی) تأیید R2= 41% پیشنهاد تحقیق بر اساس آزمون فرضیه برای تقویت مسئولیت اجتماعی بر حسب رابطه بین مولفه کارایی حکمرانی خوب و مسئولیت اجتماعی: -انتشار عملکرد مالی و غیر مالی شهرداری اردبیل بصورت مستمر( دوره ای) و رسمی جزو برنامه های سالانه قرار گیرد. -تمهیداتی برای رضایت ارباب رجوع اندیشیده شود و برنامه های برای تکریم ارباب رجوع پیاده شود. -چشم انداز سازمانی و بیان ماموریت شهرداری فقط بر روی کاغذ اثر بخشی ندارد لذا توسعه می شود که چشم انداز سازمانی و بیانیه ماموریت شهرداری توسط کارکنان و مدیران با قلب و مغز درک شود و فلسفه آن به روشنی برای ارباب رجوع نیز در معرض دید قرار داده شود و به روشنی تشریح گردد. برای تقویت مسئولیت اجتماعی بر حسب رابطه بین مولفه برابری حکمرانی خوب و مسئولیت اجتماعی: - تدوین منشور شهروندی و ارائه آن به شهروندان در قالب بروشور ، کتابچه و درج در سایتهای رسمی شهرداری و شورای اسلامی شهر. - از کلیه افراد متخصص فارغ از زن و مرد بودن استفاده گردد برنامه های خاص برای مشارکت زنان در امورات شهری تهیه و آموزش های لازم در این زمینه طرح ریزی و ارائه گردد. - در تنظیم عوارض و سایر هزینه های دریافتی از سوی شهرداری مناطق محروم از حمایت مناسبی برخوردار شوند . در دریافت هرگونه عوارض و جرائم لحاظ کردن ارزش منطقه ای ضروری است ولی در ارائه خدمات و توزیع امکانات توجه به عدالت توزیعی ضروری می باشد. - تا حد امکان در واگذاری پروژه های عمرانی و مشارکتی به پیمانکاران در سطوح مختلف سرمایه گذاری از سلیقه های شخصی و انجام ترک تشریفات اجتناب شود و فضایی در برون سپاری پروژه ها حاکم گردد که پیمانکاران با رقابت سالم در آگهی های مناقصه برنده شده و به اجرای پروژه ها بپردازند. برای تقویت مسئولیت اجتماعی بر حسب رابطه بین مولفه امنیت حکمرانی خوب ومسئولیت اجتماعی: - وضع جرائم و عوارض هنگفت برای جرائم ساختمانی جهت پیشگیری از تخلفات - آموزشهای لازم برای پرسنل اجرائیات شهرداری ( پرسنل سد معبر و تخلفات ساختمانی ) و تهیه لباس فرمهای شبیه به نیرو های انتظامی ودادن وجهه به آنان - همکاری تنگاتنگ با پلیس نیروی انتظامی جهت مدیریت تخلفات در حین ارتکاب جرم . در صورت کن