رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهراردبیل: به جای قلع و قمع باید با دستفروشان مدارا کرد/انتقاد از تنزل جایگاه شورا

پنجشنبه, 05 بهمن,1396

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهراردبیل: به جای قلع و قمع باید با دستفروشان مدارا کرد/انتقاد از تنزل جایگاه شورا

رحیم آقازاده در نطق پیش از دستور خود در جلسه رسمی شورای شهر اردبیل اظهار کرد: دستفروشان و موضوع سدمعبر از مباحث مطرح در کشور است اما به دلیل نادرست عمل کردن ما این موضوع به یک بحران در اردبیل تبدیل شده در حالی که با توجه به ماهیت این کار باید تصمیمی منطقی و جدی در این زمینه توسط پارلمان محلی و شهرداری اردبیل گرفته شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهراردبیل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت چهار آسیب‌ جدی در جامعه نظیر حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد و قاچاق خاطرنشان کرد: آنچه که به حاشیه‌نشینی به عنوان آسیب جدی سبب شده مهاجرت روستاها به شهرهاست که آن هم به دلیل ضعف و ناتوانی ما در برنامه‌ریزی در راستای حمایت از تولید در مناطق روستایی بوده که امروز معضل و آسیبی به نام حاشیه‌نشینی و به دنبال آن دستفروشی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در این موضوع و در تشدید آسیب‌های حاشیه‌نشینی مسئولان و دولتمردان مقصر هستند، تصریح کرد: از بیرون از این کشور کسی در این موضوع دخالت نکرده و ما خودمان به دلیل بی‌برنامگی و ناتوانی در مدیریت تعلل کردیم که روستائیان ما به رغم داشتن منابع درآمدی در روستاها از محل تولید محصولات کشاورزی به شهرها روی آوردند تا افزایش جمعیت شهری را به ویژه در حاشیه مناطق شاهد باشیم.

آقازاده گفت: زمانی که محصول کشاورزان ما با قیمت پائین توسط عده‌ای دلال خریداری می‌شود و کشاورز ما به دلیل تامین نشدن معاش خود مجبور به مهاجرت از روستا به شهر می‌شود در این بین چه کسی را باید مقصر دانست که قطعا برنامه‌ریزان و دولتمردان ما مقصر اصلی هستند که نتوانسته‌اند جذابیت و تثبیت ماندگاری در روستاها را در سال‌های اخیر رقم بزنند.

وی ادامه داد: به دنبال حاشیه‌نشینی ما شاهد افزایش حضور دستفروشان در مناطق مختلف هستیم به طوری که آنها به هزار راه می‌‌زنند تا معاش روزانه خود را تامین کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهراردبیل بیان کرد: ما چرا باید کاری کنیم تا یک دستفروشی که روزانه 20 تا 30 هزار تومان درآمد دارد آن را نیز به نوعی مختل کرده و این افراد را نسبت به نظام و یا حاکمیت بدبین کنیم.

آقازاده افزود: مگر نه این است که این انقلاب برای مستضعفان است پس چرا باید به جای مدارا کاری کنیم تا افراد دستفروش در جلوی شورا و شهرداری اقدام به اعتراض کنند و به همه ما بد و بیراه بگویند.

وی تصریح کرد: هیچ کس نباید به خود این جرات را بدهد که نان دیگران را آجر کند که اعضای شورای شهر اردبیل و شهرداری نیز به جای مقابله و یا قلع و قمع این دستفروشان باید کاری را انجام دهد تا ساماندهی این فعالان به شکل صحیح و برای همیشه به انجام برسد.

آقازاده اضافه کرد: در نزدیکی‌های عید برخی‌ها بدون توجه به شرایط اقتصادی جامعه و درآمد و معیشت مردم کاری را انجام می‌دهند تا یک نارضایتی عمومی شکل گیرد در حالی که در این وضعیت رکود اقتصادی و مشکلات معیشتی باید اجازه دهیم تا این افراد دستفروش از فرصت پیش آمده در نزدیکی عید استفاده کنند تا نسبت به کسب درآمد و تامین معاش خانواده خود اقدام کرده و از رشد بی‌رویه فقر در جامعه به نوعی کاسته شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهراردبیل در ادامه با انتقاد از بی‌حرمتی‌ها و بی‌توجهی‌ها به جایگاه شورای شهر بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر جایگاه شورای شهر رو به افول و تنزل گذاشته و ما نیز به خود اجازه نمی‌دهیم تا از این جایگاه دفاع کنیم به طوری که در یک مراسم حتی برخی از مسئولان عارشان می‌شود تا اعضای شورای شهر را به روی سن دعوت کنند.

وی با انتقاد از مسئولان در ترویج و توسعه این بی‌حرمتی به جایگاه شوراها به عنوان پارلمان محلی گفت: به جای تقویت شوراباوری و شورایاوری با نوعی قانون‌گریزی به پارلمان محلی بخشنامه‌هایی را صادر می‌کنیم تا از حضور در برخی مراسمات اجتناب کرده و در عزل و نصب‌های ساده نیز دخالت نکنند در حالی که ضوابط و مقررات شورا خلاف این را می‌گوید.

آقازاده ادامه داد: شورای شهر جایگاهی نظیر مجلس شورای اسلامی در سطح محلی دارد و ما باید با دعوت از همه مدیران نسبت به بازخواست از آنها در اجرای برخی طرح‌ها و پروژه‌ها نظیر فاضلاب شهری و یا ساماندهی مدارس در مناطق بافت فرسوده و وضعیت تحصیل در مراکز علمی و دانشگاهی سوالاتی را از مدیران کرده و نسبت به ارزیابی آنها اقدام کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهراردبیل به تبیین جایگاه شورا در قرآن کریم و حتی اسلام اشاره کرد و گفت: عده‌ای گوئی این جایگاه را نادیده گرفته و سعی می‌کنند به جای تفاهم و تعامل با شورا مقابله و حتی جلوی این جایگاه تعریف شده بایستند که ما اجازه چنین رفتاری را نخواهیم داد.

آقازاده اظهار کرد: در اردبیل ما با نوعی بی‌حرمتی، بی‌توجهی و کم‌بینی نسبت به جایگاه‌ها به ویژه جایگاه شورا روبرو هستیم در حالی که ما توان استیضاح مدیران منطقه‌ای را داریم و باید در برابر نمایندگان مردم در پارلمان محلی این مدیران پاسخگو باشند.

وی افزود: در بین پارلمان‌های محلی نیز پارلمان مرکز استان از جایگاه برتری نسبت به شهرستان‌ها برخوردار است و ضرورت دارد با یک حرکت و اقدام واقع‌بینانه از این جایگاه به نوعی حمایت کنیم.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x

اوقات شرعی

اذان صبح  
طلوع خورشید  
اذان ظهر  
غروب خورشید  
اذان مغرب  

آمار بازدید از سایت

کاربران آنلاین 9
488
کلیه بازدیدها 866636
دی ان ان