تجمیع ماموریت‌های شورا و شهرداری ها در قالب یک معاونت وزارت کشور اجحاف در حق این نهادهای خدمتگذار است

تجمیع ماموریت‌های شورا و شهرداری ها در قالب یک معاونت وزارت کشور اجحاف در حق این نهادهای خدمتگذار است

یکشنبه, 13 بهمن,1398

تجمیع ماموریت‌های شورا و شهرداری ها در قالب یک معاونت وزارت کشور اجحاف در حق این نهادهای خدمتگذار است

رئیس شورای شهر اردبیل


رئیس شورای شهر اردبیل: 
تجمیع ماموریت‌های شورا و شهرداری ها در قالب یک معاونت وزارت کشور اجحاف در حق این نهادهای خدمتگذار است 
رئیس شورای شهر اردبیل گفت: تجمیع ماموریت‌های شهرداری و شورای شهر در قالب معاونتی در وزارت کشور اجحاف در حق این نهاد خدمت‌رسانی است که در این راستا باید تجدیدنظر جدی صورت گیرد. 
علیرضا پوستی در مراسم تقدیم لایحه بودجه سال 99 شهرداری اردبیل به شورای شهر اظهار کرد: عرض سلام و وقت بخیر دارم خدمت مهمانان گرامی و حضور شما را گرامی می ‌داریم ابتدای جلسه به مناسبت ایام سوگواری و شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) عرض تسلیت دارم. 
وی همچنین خاطرنشان کرد: عرض خیر مقدم دارم خدمت عزیزان مسئولان و بزرگان شهر از جمله نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل آیت‌الله سیدحسن عاملی، معاونت عمرانی استاندار جناب آقای مهندس قلندری، فرماندار محترم جناب آقای امامی یگانه، ریاست سازمان صداوسیما مدیر کل محترم امور شهری و شوراهای استانداری اردبیل آقای جواد زنجانی، مدیر کل راهداری و سایر عزیزان فرماندهان نظامی و انتظامی، روحانیت معظم جامعه بازاریان و اصناف همکاران عزیز در شهرداری اردبیل و شورای شهر اردبیل و همه بزرگواران بانوان و آقایانی که دعوت شورای شهر و شهرداری اردبیل را اجابت کرده و امروز در این جمع تشریف آوردند. 
رئیس شورای شهر اردبیل ادامه داد: آنطور که مستحضرید امروز سومین لایحه بودجه شهرداری در دور پنجم شورا از طرف شهردار محترم تقدیم شورای شهر میشود. 
پوستی بیان کرد: شورای پنجم شهر منتخب شما شهروندان عزیز است و با رای شما آمده و در این صندلی‌ها نشسته‌ایم، بنابراین اصل برای ما مردم است و مردم هستند که باید در نهایت از ما راضی باشند و حرکت ما بایستی به نحوی باشد که در نهایت هم رضایت خدا را در پی داشته باشد و هم مردم راضی باشند که ولی نعمت ما هستند. 
وی ادامه داد: از مردم درخواست داریم هر پیشنهادی که در  زمینه طرحهای عمرانی دارید و در خصوص بودجه ،قبل از بسته شدن آن مطرح کنند چرا که در طول سال تغییرات غیرممکن است و مردم و شهروندان مشکلات شهرها کوچه‌ها و خیابان‌های خود را با نمایندگان‌شان در پارلمان محلی در میان بگذارند. 
رئیس شورای شهر اردبیل بیان کرد: این ارتباط از طریق سامانه ارتباطی و صندوق‌هایی که در قسمت‌های مختلف شهرداری و سازمان‌های تابعه نصب شده ممکن است و در کنار آن با مراجعه مستقیم مردم به شورای شهر و ارتباط با اعضای شورا که از بطن جامعه انتخاب شدند و در خدمت شهروندان هستند، مسایل خود را در میان بگذارند. مردم شریف اردبیل و شهروندان عزیز، درهای شورا هر زمان که ارائه کنید به روی شما باز است. 
پوستی گفت: در برنامه وبودجه در کنار مبلغی که به عنوان بودجه سالانه شهرداری در نظر گرفته شده است، برنامه عملیاتی شهرداری نیز تنظیم شده و به تصویب شورا می‌رسد که در این زمینه اصل قضیه اولویت‌بندی است و در این اولویت‌بندی در این چند سال،بنده و هکارانم در شورا سعی کردیم این اولویت‌بندی در شرایطی باشد که منافع شهروندان در آن لحاظ شود. 
وی افزود: مسلم است که در عرصه عمل شاید آن اتفاق کامل نیفتاده و اولویت‌بندی که شده بعدها دستخوش تغییر گردیده است اما ما تلاش می‌کنیم درشورای شهر که برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری برای تسهیل امور در شرایطی باشد که اولویت‌ها قابل تغییر نباشد و اگر بتوانیم یکسری برنامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها را تدوین کنیم، هم در این دوره و هم سایر دوره‌ها هر کسی که وارد شورا شده و بر مسند شهرداری تکیه می‌زند بتواند این مسیر را راحت طی کند. 
رئیس شورای شهر اردبیل اظهار کرد: اصولا در اولویت‌بندی‌ها نباید تصمیم‌گیری فردی باشد و وقتی اولویت‌بندی شد و شیوه نامه تدوین شد تصمیم‌گیری از فرد به جمع منتقل می‌شود اما در نهایت تاسف در کشور ما این امر رعایت نمی‌شود و تصمیم‌گیری سیستماتیک نیست بلکه تمایل به فردی شدن دارد و این ایراد اساسی محسوب می‌شود. 
پوستی خاطرنشان کرد: این ایراد را باید ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای شهر اصلاح کنیم و بتوانیم برنامه را طوری تدوین کنیم که هر کس از ریل خارج شد مشخص شود و آن وقت است که می‌توانیم وظیفه اصلی شورا که نظارت است به درستی و به نحو احسن انجام دهیم. 
وی تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد در نظارت نیز نمی‌توانیم کار را درست انجام دهیم چون مسلما ابزار نظارتی شورا به حدی نیست که بتوانیم مورد به مورد ،ورود پیدا کنیم اما اگر برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی درست شود، در نظارت نیز کارها راحت خواهد شد. 
رئیس شورای شهر اردبیل بیان کرد: برخی مسایل گریبانگیر شهرمان است و از این حیث ما در مجموع وضعیت شهرمان را لایق شهروندان اردبیل نمی‌بینیم. برای بهبود این وضعیت تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر صورت گرفته اما ضعف زیاد است و باید سعی کنیم روز به روز اردبیل را آن طور که شایسته مردم است،بسازیم و به شرایط شهری که لایق شهروندان اردبیل است برسانیم. 
پوستی گفت: از جمله مسایلی که اعضای شورا دائما در مورد آن از طرف شهروندان مورد سوال قرار می‌گیرد پل قدس است. فاز اول پل قدس آنطور که مستخصرید سال 96 به بهره‌برداری رسید اما متاسفانه در ابتدای سال 97 با انفجار قیمت‌ها مواجه شدیم و عملا فازی که تهیه آهن برای ما مهم بود و نیاز به میلگرد و اتصالات آهنی و صفحه‌های آهنی داشتیم با افزایش چهار برابری قیمت آهن روبرو شدیم. 
وی افزود: در این زمینه یکسری راهکار داریم اول اینکه از مستغلات و املاک شهرداری استفاده کرده و با به فروش رساندن آنها بتوانیم این هزینه را تامین کنیم چرا که آهن در شرایطی است که باید نقد تهیه شود و کسی حاضر نیست آهن آلات را غیرنقدی عرضه کند. 
رئیس شورای شهر اردبیل بیان کرد: از طرف دیگر در سفر اخیر ریاست محترم جمهور به اردبیل، مشمول اعتبارات دولتی شدیم و برای این امر 35 میلیارد در نظر گرفته شده است که امیدواریم با کمک استاندار محترم و سایر عزیزان که در دولت محلی تشریف دارند، بتوانیم به زودی به این اعتبار دسترسی داشته باشیم تا این منابع را در اسرع وقت در تکمیل پل قدس استفاده کرده و با اتمام به موقع آن شرمنده مردم نشویم. 
پوستی  ادامه داد: بحت ترافیک شهری به یک معضل تبدیل شده و شهروندان نیز از این موضوع گله‌مند هستند که در این زمنه نیز علاوه بر بحث فرهنگسازی که معضل اصلی ترافیک اردبیل است، برای هوشمندسازی ترافیک شهری اقداماتی انجام شده است. 
وی با تقدیر و تشکر از معاونت عمرانی استانداری که در این زمینه تلاش کردند، گفت: ترافیک شهری به یک معضل تبدیل شده و عملا نیروهای زحمتکش پلیس راهور نیز امکان حضور فیزیکی در تمام معابر را ندارند و تنها راه چاره،استفاده از دوربینهای هوشمند و هوشمندسازی ترافیک است. از طرف دیگر شهر اردبیل یک شهر زیبا نیست و باید در این زمینه تلاش زیادی صورت گیردو 
رئیس شورای شهر اردبیل بیان کرد: گردشگری شهری برای ما یک اهداف اصلی است باید بتوانیم در مجامع مختلف نمایشگاه‌های مختلف گردشگری را برگزار و زیرساخت‌های خود را معرفی کنیم. 
پوستی تصریح کرد: باید با جذب مشارکت کننده و سرمایه‌گذار بتوانیم از این وضعیت شهر را خارج کنیم و در کنار آن در موضوع فضای سبز و نگهداری فضای سبزی که ایجاد کرده‌ایم تلاش کنیم و همچنین در توسعه فضای سبز نیز اقدامات اساسی را انجام داده و بتوانیم میزان فضای سبز شهری را به استانداردهای سطح کشور برسانیم. 
وی گفت: در زمینه اصلاح وضعیت شهر، تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و آن طور که مستحضرید فعالیتها در دو زمینه رخ میدهد، از یک سو فعالیت‌های شهرداری است که با مجوز شورا یکسری اقدامات توسعه‌ای انجام می‌شود اما شورای شهر به عنوان یک نهاد قانونگذار وظیفه‌ای برای خود دارد و باید در این زمینه از خود ابتکار عمل و فعالیت نشان دهد. 
رئیس شورای شهر اردبیل اظهار کرد: در این راستا تلاش می‌کنیم امسال مرکز پژوهش‌های شورا را راه‌ندازی کنیم و از نظرات صاحبنظران و دانشمندان دانشگاه‌ها و اساتید حوزه‌های مختلف شهری و عمرانی استفاده کنیم تا شهر را از این وضعیت فعلی به طرف توسعه و پیشرفت و تعالی سوق دهیم. 
پوستی گفت: بودجه سال گذشته شهرداری 450 میلیارد تومان بود. اصولا بهتر است که وقتی وارد بحث بودجه می‌شویم متمم بودجه و تفریغ آن نیز در دسترس باشد تا بتوانیم در این زمینه تصمیمات مناسبی بگیریم و شهرداری باید هرچه زودتر متمم و تفریغ بودجه را نیز در اختیار ما قرار دهد. 
وی خاطرنشان کرد: اگر همزمان با بررسی بودجه متمم و تفریغ بودجه نیز در دست ما باشد ،واقعی تر و بهتر می‌توانیم بحث بودجه را ادامه دهیم و بودجه‌ای ببندیم که واقعی است. 
رئیس شورای شهر اردبیل تصریح کرد: اینکه بودجه تنها یک عدد و رقم باشد و نتوانیم در عمل به آن برسیم مطلوب نیست. بودجه جاری از ملزومات است که باید برای هزینه‌های جاری شهرداری در نظر گرفته شود. 
پوستی گفت: بودجه عمرانی در این زمینه فدای بودجه جاری می‌شود و گرچه در روی کاغذ اولویت با بودجه عمرانی است اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد ،اصولا بایستی حدود ۴۰ درصد بودجه جاری و ۶۰ درصد عمرانی باشد.در عمل ولی برعکس اتفاق می افتد و بودجه عمرانی فدای بودجه جاری میگردد.در سال 99 ظاهرا این ارقام به یکدیگر نزدیک شده است و این امر به واقعی شدن بودجه کمک میکند 
وی در ادامه سخنان خود افزود: شهرداری نباید سیستم فربه و تنبلی باشد، باید در چالاک کردن بدنه خود و برون‌سپاری‌ها اقدامات اساسی را انجام دهند و بهتر است شهرداری بتواند به صورت نظارتی کار کند و با برنامه‌ریزی بهتر و مناسب‌تر سرعت و کیفیت کار را ارتقا دهد. متاسفانه در حال حاضر انباشت نیرو در شهرداری داریم که باعث افت راندمان میگردد 
رئیس شورای شهر اردبیل بیان کرد: طرح‌هایی که در شورا مصوب شده است براساس یکسری از وظایف شوراست که در این زمینه شیوه‌نامه‌هایی طراحی شده که در جذب نیروهای فصلی و تبدیل وضعیت نیروها این شیوه‌نامه را به تصویب می‌رسانیم که اگر در این راستا موفق شویم دست ما برای انتخاب و بکارگیری نیروهای فصلی باز خواهد بود و اجحافی نیز در حق این کارگران فصلی صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال،کارگر فصلی شهرداری،ده سال است که کار میکند و هر سال بایستی برای بازگشت به کار،چند ماه درگیر باشد و از افراد مختلف توصیه نامه بگیرد تا دوباره سر کار برگردد 
 پوستی همچنین گفت: شیوه‌نامه‌ها در خصوص سرمایه‌گذاری باید اصلاح شود و این شیوه‌نامه‌ها در خصوص پیمانکاری، نحوه پرداخت، تهاتر و ... همه باید قانونمند باشد چرا که اگر این قانونمندی صورت نگیرد نمی‌توانیم و تصمیمات از حالت سیستماتیک به حالت فردی تبدیل خواهد شد. 
وی بیان کرد: امیدواریم با دعای خیر شما شهروندان و بزرگان شهر و کمک خدا و توجه ائمه اطهار بتوانیم شهر اردبیل را آن طور که لایق و شایسته شما عزیزان است به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کنیم و امیدواریم در این زمینه تمام عزیزان در نهادها و ارگان‌های مختلف و دولت و مجلس دست ما را بگیرد. 
رئیس شورای شهر اضافه کرد: در کل کشور،شهرداری ها و شوراها خدمات گسترده ای را تقدیم مردم عزیزمان مینمایند که این خدمات به نام دولت زده می‌شود و رشد و توسعه شهر به نام دولت تمام می‌شود. در کل استان،کمتر دستگاه دولتی داریم که بودجه سالانه اش بالای ۵۰۰ میلیارد باشد،مردم اقدامات شهرداری ها را در قالب خدمات دولت دسته بندی مینمایند،در حالیکه ریالی اعتبار دولتی در شهرداریهای شهرهای بزرگ،هزینه نمیشود 
وی گفت: شایسته نیست تا ماموریت‌ شورا و شهرداری با این وسعت که به پای دولت هم نوشته میشود، تنها در یک معاونت در وزارت کشور خلاصه شود که این اجحاف در حق این نهادهای خدمات‌رسان است . شورای عالی استانها که در سطح کشور می‌تواند به عنوان مشاور و مطرح کننده و پیشنهاد دهنده برخی طرح‌ها به مجلس باشند،بایستی در این زمینه نیز تجدید نظر صورت داده و تصمیم گیری اساسی انجام دهد و طرحی برای استقلال معاونت عمرانی وزارت کشور در قالب وزارت شهرها و امور شهری تهیه گردد 
انتهای پیام/

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x

آرشیو

اوقات شرعی

اذان صبح  
طلوع خورشید  
اذان ظهر  
غروب خورشید  
اذان مغرب  
دی ان ان